Przyjazny samorząd
Samorząd gminy działa aby zaspokoić zbiorowe potrzeby swoich mieszkańców. Działalność swoją opiera na określonych środkach publicznych. Jeśli działa on w imieniu społeczności lokalnej i za jej pieniądze, to od samego początku planując jego funkcjonowanie należy zakładać jawny, czytelny sposób działania, który poprzez swoją jasność funkcjonowania nie będzie budził podejrzeń. Obecnie jest problem jak zapewnić jawność działania, na kim te obowiązki ciążą. Jesteśmy głęboko przekonani, że społeczeństwo oczekuje od swoich przedstawicieli najlepszego wypełniania swoich obowiązków a decyzje jakie podejmują w ich imieniu mają budzić społeczną aprobatę i zaufanie. Co może zapewnić i utrwalić zaufanie do lokalnej władzy i jej ustawowych organów?
1. Edukacja społeczna: · Znajomość przez członków społeczności lokalnej ich praw w kontaktach z urzędem; · Solidna edukacja obywatelska młodzieży w szkołach; · Nauka umiejętności analizy dostępnych informacji - strategia, budżet, itp.; · Tworzenie silnego sektora organizacji pozarządowych – stowarzyszenia, fundacje;
2. Nieskrępowany dostęp do informacji jawnych: · Zapewniony i łatwy dostęp do informacji o organizacji i strukturze urzędu miasta, jednostek, spółek gminnych; · Zapewniony i łatwy dostęp do dokumentów dotyczących planów i funkcjonowania instytucji działających w gminie; · Bezproblemowy wgląd w procedury obowiązujące w instytucjach samorządu gminnego w sprawach majątkowych gminy i jej budżetu;
3. Wsparcie w edukacji i analizie informacji: · Dostęp do doradztwa prawnego; · Niezależne media; · Niezależne organizacje analizujące funkcjonowanie samorządu. Działania mające na celu utrwalenie zaufania mieszkańców do organów gminy powinny przebiegać w następujących kierunkach: · Jasne, jawne i wcześniej ustalone procedury; · Wyczerpujące informacje o możliwościach odwoławczych; · Kodeks etyczny pracownika samorządu – unikanie zachowań i sytuacji niejasnych; · Jawne i jasne procedury zatrudniania pracowników oraz ich oceny; · Częste i wszechstronne badanie opinii mieszkańców dotyczące funkcjonowania samorządu; · Jasne i jawne procedury podejmowania decyzji; · Obsadzanie stanowisk kierowniczych w drodze konkursów;
· Budżet zadaniowy z częścią opisową jasną i wyczerpującą.
|