Stowarzyszenie Przyjazna GminaStrona główna | Mapa serwisu
Wstęp do badań nad wych...
Artykuły > Katarzyna Wróbel > Wstęp do badań nad wych...
Wstęp do badań nad wychowaniem obywatelskim w powiecie ostrowieckim (fragment)
  
    Rozwój fizyczny i psychiczny dziecka uwarunkowany jest przez wiele czynników. Miniony wiek okres kultu techniki, nauki, urbanizacji otworzył przed ludzkością wiele nowych dróg. Dał naszej cywilizacji świadomość wielkiej odpowiedzialności za własny rozwój poprzez zbadanie czynników degradujących nie tylko naszą planetę, ale przede wszystkim rozwój człowieka jako gatunku.
   Celem mojej pracy jest określenie i przybliżenie - na podstawie badań naukowych, dostępnych publikacji i dokumentów - powiązań pomiędzy czynnikami biologicznymi, społecznymi a stanem, w jakim znajduje się młodzież w wieku gimnazjalnym w Ostrowcu Świętokrzyskim.
 Badania te są dla mnie rozszerzeniem tematyki ogólnego stanu środowiska w moim mieście o ostatnio przeprowadzane badania.
    Mam nadzieję, że wskażą w sposób bezpośredni i bardziej pośredni sposoby przeciwdziałania wielu niepożądanym symptomom, poszerzą świadomość edukacyjną uczniów a także pozwolą na kompensację niekorzystnych czynników zakłócających bądź hamujących rozwój badanej przeze mnie grupy.
    Przedstawione przykłady z ostatnich lat (szczególną uwagę przywiązałam do kataklizmu, jaki dotknął moje miasto w lipcu 2001 roku) pozwoliły mi szerzej spojrzeć na problematykę nie tylko świadomości uczniów stricte ekologicznej, ale także przynależności młodzieży do społeczności lokalnej.
    Znaczenie tego typu badań jest moim zdaniem bardzo istotne zarówno dla nauczyciela i pedagoga jak i szerzej – społeczności lokalnej.
Pytania: „czy znasz swoje miasto?”, „Czym może pochwalić się twoja dzielnica nawet bardziej introspektywne „czy wiesz, że nie jesteś sam?”, „Co możesz zrobić dla siebie i innych?”
    Są one tak samo ważne i nurtujące dla pedagoga, co dla młodego człowieka szukającego swego miejsca i poczucia przynależności nie tylko do grup pierwotnych (rodziny), ale także wtórnych (szkoły. grupy rówieśniczej itp.). Istotna sprawą jest uświadomienie młodzieży tego, że ich głos w sprawach ważkich dla człowieka jest tak samo ważny.
   Szkoła i placówki oświatowe i zdrowotne powinny wnikliwiej zająć się problemem stanu zdrowia, ale także psychiki młodych ludzi, ponieważ statystyki są w tej dziedzinie są alarmujące. Stan zdrowia młodzieży (przecież nie tylko gimnazjalnej) nie jest zadawalający.
    Jest to jeden z najważniejszych problemów szkoły. A przecież opieka i edukacja młodzieży w tym zakresie sięga już wychowania przedszkolnego i tam profilaktyka i kompensacja powinna przebiegać sprawniej.
    W mojej pracy chcę przedstawić naukowe, opracowane przez specjalistów wyniki badań, ale także dokumentację szkolną i placówek pozaszkolnych odpowiedzialnych za nasze młode pokolenie. Moim zamierzeniem jest ukazanie różnicy pomiędzy ogromnym dorobkiem naukowym a realiami realizacyjnymi na przykładzie mojego miasta.
     Uznałam za istotne przedstawienie przekrojowe najnowszych badań monitoringu zanieczyszczeń środowiska Ostrowca Świętokrzyskiego.
     Moim celem jest próba odpowiedzi na pytanie: jak środowisko i jego przemiany wpływają na stan zdrowia młodzieży gimnazjalnej?
Kolejne pytanie, które warto postawić: Jak w praktyce program edukacji proekologicznej i pro społecznej jest realizowany?

Napisz do nas na adres: przyjaznagmina@o2.pl