Promowanie gminy, powiatu, regionu
Jednym z celów statutowych stowarzyszenia „Przyjazna Gmina”jest promowanie gminy, powiatu, regionu.
Aby te działania mogły być skuteczne, należy przede wszystkim zastosować pewne mechanizmy wchodzące w skład marketingu.
Jednym z nielicznych narzędzi polityki marketingowej z całą pewnością jest reklama, promocja, public relations. Bez tych narzędzi jednak trudno jest rozsławić dobre imię gminy, powiatu czy regionu.
Poprzez promocję (w naszym przypadku skupiała się ona będzie wokół promowania gminy) należy lansować wizerunek powiatu, gminy. Atrakcyjność rejonu często nie stanowi warunku wystarczającego, że zostanie on zauważony, wyróżniny sposród innych. Często warunkiem jest dotarcie do pewnych grup społecznych i przekazanie im informacji charakteryzujących walory promowanego regionu. Można promować różne aspekty stanowiące mocną stronę danej gminy lub powiatu. Może to być zieleń, zabytki, lub innego rodzaju atrakcje. Promować można np. zgodną daleko psuniętą współną politykę współpracujących ze sobą gmin. Promocja może też dotyczyć poszczególnych osobowości zasłużonych dla miasta czy gminy.
Promowanie tych atutów pozwoli nam na stworzenie atrakcyjnego wizerunku gminy, uzyskanie zaufania, umożliwi przez to komunikowanie się z odbiorcami komunikatu. Należy o tych „ mocnych stronach” mówić głośno, takie zachowania w marketingu nazwano „propagandą marketingową” inaczej „ public relations”
Ważnym instrumentem marketingu wchodzącym w kompozycję promotion- mix jest reklama. Jaką potęgę posiada to narzędzie marketingowe nie należy chyba już to dziś nikomu tłumaczyć.Choć często jest uważane za narzędzie manipulacji jak rónież skuteczną metodę przekazywania informacji, należy jednak stwierdzić że jej stosowanie często przyczynia się do zwiększenia przewagi konurencyjnej, nie ważne tu na jakim gruncie. Reklama kształtuje dzisiejszy świat i należy stosować ją aby zostać dostrzeżonym, zauważonym.Ona bowiem tak długo gości w świadomości odbiorcy aż zostanie zauważona.
Choć stosunek Polaków do promocji i reklamy jak wzkazują badania Ipsos Demoskop jest wprawdzie pozytywny, ale jednak dość realistyczny, należy pamiętać że promujemy i reklamujemy region, organizacje, osoby które na tą reklamę, promocję zasługują wtedy potęgują ich rzeczywiste walory. Jeśli będziemy promować te wszystkie czynniki a one takimi w rzeczywistości nie są, wzbudzi to zainteresowanie ale z całą pewnością nie takie o jakie nam chodzi. Mówia bowiem że „Udana promocja wzbudza zainteresowanie ale należy ostrzec, że jeszcze większe promocja nieudana”.
Wszystkie dotychczasowe rozważania choć dostarczają sporą dawkę terminów marketingowych, moim zdaniem są jednak bardzo pomocne, jeśli chodzi o skuteczność z jaką chcemy dotrzeć do potencjalnych odbiorców naszego przesłania, komunikatu.
Z poważaniem Renata Frańczak.